loading...
مجله سرگرمی تفریحی جذاب آنلاین
آخرین ارسال های انجمن
امیر بازدید : 455 پنجشنبه 18 مهر 1392 نظرات (0)

تهیه لیست مخاطبان، از مراحل نخست و مهم دستیابی به یک برنامه ایمیل مارکتینگ موفق است.
پیشنهاد می‌شود که از همان ابتدای کار خود در فضای مجازی، اقدام به تهیه لیست ایمیل کاربران خود کنید؛ برای شروع، از هر نقطه و محلی که امکان دسترسی به کاربران وجود داشته باشد، اشتراک ایمیلی خود را قرار داده و عضویت در آن را پیشنهاد دهید.
هدف شما باید این باشد که برنامه‌ی ایمیلی‌تان قابل رؤیت بوده و در دسترس مشترکین بالقوه قرار داشته باشد. این کار ممکن است به مقداری سرمایه گذاری سیاسی نیاز داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که پروسه‌ی عضویت ایمیل به بهترین شکل انجام گردد.
پروسه‌ی عضویت کاربران به سه صورت ممکن است:

۱ـ عضویت بدون نیاز به تأیید (opt-in)

در این حالت، مخاطب هم زمان با وارد کردن آدرس ایمیل در محل مخصوص به آن، به عضویت سیستم در می‌آید؛ دیگر هیچ مرحله‌ی دیگری وجود ندارد.
این روش دو ایراد اساسی دارد؛ اول اینکه این امکان وجود دارد که یک کاربر، ایمیل خود را به صورت اشتباه وارد کند. در این صورت امکان تصحیح وجود ندارد و از آنجا که خود کاربر متوجه این اشتباه نمی‌شود، باعث کم شدن اعتبار شما می‌شود. ایراد دوم این روش این است که راه سوء استفاده را برای افراد مخرب و متقلب باز می‌گذارد تا هر آدرسی که دوست دارند در سیستم شما وارد کنند تا شاید دوستان خود را از این طریق اذیت کنند؛ بدون تردید این ایراد از آنچه در گذشته گفتیم، اثر تخریبی بیشتری دارد.
البته این روش دارای یک حُسن بسیار اساسی و مهم نیز می‌باشد. تجربیات ما نشان می‌دهد که اعضای قطعی که بدین طریق به عضویت سیستم شما در می‌آیند، حدود ۳۰% بیشتر هستند.

۲ـ عضویت همراه با اعلام تأیید (confirmed opt-in)

این روش مشابه روش قبل می‌باشد تنها با یک تغییر؛ در این روش پس از اینکه یک کاربر ایمیل خود را در سایت شما وارد می‌کند، به صورت هم‌زمان یک ایمیل تأیید عضویت برای او ارسال می‌شود. در ایمیل ارسال شده، امکانی برای لغو عضویت وجود دارد. علت ارسال این ایمیل این است که ضمن حفظ کردن مزیت اصلی روش قبل، بخشی از مشکلات آن را تا حدودی مرتفع کند.

۳ـ عضویت دو مرحله‌ای (double opt-in)

در این روش نیازی به اعلام تأیید درخواست عضویت نیست بلکه می‌بایست صحت آدرس ایمیل توسط کاربران تأیید شود. فرآیند تأیید هم با کلیک کردن بر روی لینکی که به وسیله‌ی یک ایمیل برایش ارسال شده است صورت می‌گیرد.

این روش از نظر اجرایی تقریبا شبیه روش قبل است و ویژگی این دو روش در این است که کاربران عضو شده همگی حقیقی و فعال هستند.
مهم‌ترین ایراد این روش، عدم تأیید ایمیل توسط بیش از ۲۵% از کاربران است.

پیشنهادی برای افزایش کاربران

گفتیم که برای ترغیب مخاطبانتان به عضویت در سایت، می‌بایست کمی سیاست داشته باشید در غیر این صورت روند افزایش کاربران شما به کندی پیش می‌رود. هیچ‌گاه سیستم عضویت را بدون برنامه‌ریزی رها نکنید. مثلاً ضمن قرار دادن بخش عضویت در تمامی صفحات سایتتان، برای اعضایتان امتیازاتی همچون تخفیف‌های دوره‌ای قائل شوید و این موضوع را در همان باکس عضویت درج کنید. همچنین لینکی به ایمیل‌های نمونه‌ای که ارسال می‌کنید قرار دهید تا شرایط آشنایی بیشتر مشتریان بالقوه‌ی خود را با خدمات خود فراهم کرده باشید.

به عبارت دیگر شما باید محتوای ایمیل خود را واضح بیان کنید. اگر ماهیانه تخفیف‌های ویژه ارائه می‌کنید، به مشترکین خود اعلام کنید. اگر خدمات بهینه ارائه می‌دهید، آن را تصریح کنید. وقتی نوبت به ایمیل می‌شود هیچ کس به دنبال غافل‌گیر شدن نیست پس هیچ‌گاه تنها به گفتن «خبرنامه ما را مشترک شوید» بسنده نکنید. این نحو خبررسانی هیچ چیز را به مشتریان بالقوه شما انتقال نمی‌دهد. در مورد مزایا و خلاصه همه‌ی آنچه قرار است دریافت کنند، به آن‌ها اطلاعات دهید.
همچنین باید با مشتریان بالقوه یا مشتریان سابقی که با آن‌ها ارتباط دراز مدت داشته‌اید اما هنوز در سیستم ایمیلی شما عضو نشده‌اند و به عبارت بهتر هنوز اجازه‌ی ارسال ایمیل را صادر نکرده‌اند، با دقت برخورد کنید. ارسال یک نوبت ایمیل و ارائه پیشنهاد اشتراک (invitation) مانعی ندارد، اما هرگز نباید نسبت به ایمیل‌های بعدی اقدام کنید.
بدین ترتیب شما می‌توانید به مرور زمان به لیست جامعی از مشتریان خود برسید که یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های شما می‌باشد.
شاید فکر کنید که با این روش هم تعداد کمی از مشتریان بالقوه‌ی شما، ایمیل خود را در سیستم شما ثبت کنند. بله این حرف صحیح است؛ اما باید بدانید اولاً همین لیست کوچک، ارزش بسیار بالای داشته و گاهی از لیستی مشتمل بر هزاران ایمیل که نمی‌دانید برای چه کسانی هستند بهتر است.
هیچ وقت سعی نکنید برای کسانی که نمی‌شناسید، ایمیلی به جز «دعوتنامه» بفرستید. تنها در جایی مجاز هستید به لیستی از کاربران که نمی‌شناسید، ایمیل ارسال کنید، که بخواهید از آنان دعوت کنید تا محصول شما یا سایت شما را مشاهده کنند.
ثانیاً اگر کمی سیاست داشته باشید می‌توانید کاربران خود را با سرعت بیشتری اضافه کنید. باید برای کاربرانتان تله بگذارید. نکته‌ی مهم این است که بتوانید به گونه‌ای کاربر خود را «مجبور» کنید تا «از روی علاقه» به عضویت سیستم شما در آید! مثلاً یک مطلب آموزشی تولید کنید اما تنها در صورتی به کاربرانتان اجازه دسترسی به آن را بدهید که ایمیل خود را در سایت وارد کند و سپس به صورت خودکار، آن مطلب برایشان ارسال شود.
به مثال زیر دقت کنید:

email marketing

این یک تله است. در صورتی که مطلبتان واقعاً ارزشمند باشد، مخاطبتان در تله گیر می‌کند، 

راه دیگر آن است که کمی در مورد خبرنامه‌ی خود توضیح بدهید و صادقانه بگویید که هرگز اینباکس او را پر از مطالب بی‌ارزش نمی‌کنید و حتی در آینده آموزش‌های دیگرتان را برای او می‌فرستید، در این صورت بدون تردید اعضاء خبرنامه‌ی شما سریع‌تر رشد می‌کند.
بدین ترتیب می‌توانید کاربران خود را بیشتر کنید. باید باور کنید که داشتن ۱۰۰۰ مشتری که خودشان ابراز تمایل کرده‌اند که در سیستم شما عضو شوند بهتر از اطلاعات ۱۰۰هزار نفر است که نمی‌دانیم چه کسانی هستند و آن‌ها نیز ما را نمی‌شناسند.
نکته‌ی مهم این است مجموعه‌ی اطلاعات مشتریان شما از ارزشمندترین دارایی‌های شما به حساب می‌آید پس آن را در اختیار هیچ کس قرار ندهید و به هیچ عنوان آن را نفروشید!
همچنین هرگز وسوسه نشوید که یک لیست ایمیل خریداری کنید؛ باور کنید هیچ کس اطلاعات مشتریاش را به راحتی در اختیار شما قرار نمی‌دهد بنابراین اگر با کسی مواجه شدید که قصد دارد یک لیست پر و پیمان به شما بفروشد؛ آن هم به قیمت اندک، کمی شک کنید!
به نمونه‌ی زیر توجه کنید:

email marketing

فرض کنید شما دارای لیستی از کاربرانتان هستید و این لیست بالغ بر ۴۰۰هزار کاربر را شامل می‌شود. به چه قیمتی حاضر هستید آن را بفروشید؟ ۷هزار تومان؟!! ۱۰۰هزار تومان؟
ما معتقد هستیم یک لیست از اطلاعات ۴۰۰ هزار کاربر طبقه‌بندی شده، ۱۰ها میلیون تومان قیمت دارد.
پس به نظر ما حتی ارزش ندارد که شما به صورت رایگان هم لیستی را دریافت کنید؛ به نمونه‌ی زیر توجه کنید:

email marketing

جمع‌آوری ایمیل به کمک نرم‌افزار

یکی دیگر از راه‌های ساخت لیست ایمیل، جمع‌آوری ایمیل‌های افراد از سطح اینترنت است؛ فرض کنید شما یک لیست خالی برای خود ایجاد می‌کنید و این لیست را همیشه به صورت باز در کنار سایر صفحات وبی که از آن‌ها بازدید می‌کنید قرار داده‌اید. در این صورت در حین وبگردی روزانه‌ی خود، هرگاه به یک آدرس ایمیل برخورد می‌کنید، آن را در لیست خود وارد می‌کنید؛ این روش را می‌توانید با دسته‌بندی‌های گوناگون بهبود بخشید. مثلاً بر اساس سایتی که از آن جمع‌آوری کرده‌اید؛ یا بر اساس موضوعی که در آن موضوع صاحب ایمیل شرکت کرده است. بدین ترتیب بعد از گذشت یک ماه، شما دارای لیستی حاوی ۵۰۰ ایمیل هستید!

بدون تردید این روش بسیار زمان‌بر و خسته‌کننده است! به همین دلیل برخی برنامه‌نویسان به مدد شما آمده‌اند و برنامه‌هایی نوشته‌اند که به صورت خودکار همین عمل را انجام می‌دهند.
طرز کار این نرم‌افزارها (به صورت خیلی ساده و اجمالی) این است که در یک آدرس مشخص (و البته گاهی هم نامشخص و در تمامی وب) به دنبال کاراکتر @ می‌گردند و هر جا آن را بیابند، به همراه کاراکترهای جانبیِ آن، آن را ذخیره می‌کنند. مثلاً اگر در آدرس barankhoshk.rozblog.com به کاراکتری @ برخورد کنند، از آن جا که این کاراکتر مثلاً در عبارت info@barankhoshk.rozblog.com قرار دارد، این ایمیل را به بانک خود اضافه می‌کنند. این کار را در تمامی زیرشاخه‌های آدرس مورد نظر انجام می‌دهند تا تمامی آدرس‌های موجود در barankhoshk.rozblog.com جمع شود.
دو نمونه‌ی خارجی از این نرم‌افزارها عبارتند از:
• GSA Email Spider
• ۱th Email Address Spider
با کمی جستجو می‌توانید نمونه‌های ایرانی این مدل نرم‌افزارها را هم بیابید. طرز استفاده از آن‌ها نیز بسیار ساده است و تنظیمات خاصی نیاز ندارد.
ما اصلاً با استفاده از چنین نرم‌افزارهایی موافق نیستیم! اگرچه جمع‌آوری ایمیل به خودی خود مشکلی ندارد اما استفاده‌ی نابجا از آدرس‌های به دست آمده، به هیچ عنوان ایمیل مارکتینگ به حساب نمی‌آید و بدون تردید نه تنها باعث سودآوری برای شما نمی‌شود بلکه از اعتبار شما نیز می‌کاهد.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3166
  • کل نظرات : 861
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 2212
  • آی پی امروز : 40
  • آی پی دیروز : 410
  • بازدید امروز : 89
  • باردید دیروز : 2,329
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 89
  • بازدید ماه : 30,253
  • بازدید سال : 182,859
  • بازدید کلی : 13,461,980
  • کدهای اختصاصی